2012
Ako sme vyberali investora pre SuperFaktúru, časť 1/2
Written by: Braňo Šimo | Filled in: Firemná kultúra | Discussion: No comments | Date:
Nedávno ubehol rok od doby, keď sme začali s vývojom SuperFaktúry a zhodou okolností zrovna zhruba po roku prišiel mílnik, o ktorom sa patrí napísať.
Pôvodne mal tento text vyzerať úplne inak. Pôvodne som chcel napísať satirický článok na rovnakú tému, v ktorom by som tak veľmi zahmlieval, že nakoniec by bol problém zistiť, čo z toho bola pravda a čo fabulácia. Rozhodol som sa však napísať čisto pravdivý článok, ktorý bude zrejme doteraz najväčším poodhalením zákulisia SuperFaktúry. Samozrejme, nemôžem zverejniť úplne všetky detaily (ďakujem za pochopenie), ale budem sa snažiť byť čo najotvorenejší. A možno tieto informácie pomôžu ostatným slovenským startupom, ktoré sa dostanú do podobnej situácie, ako sme boli my…
Ingrediencie
- V prvom rade budete potrebovať dobrý produkt, ktorý chcete potencionálnemu investorovi ponúknuť. A musíte 100% veriť, že má šancu byť úspešný. Ak si tým nebudete istý, veľmi ťažko presvedčíte niekoho iného.
- Uvedomte si, že hľadáte investora, nie kupcu. Predpokladá sa teda, že produkt sa bude ďalej rozvíjať a Vy o jeho smerovaní máte veľmi konkrétnu predstavu. Potrebujete teda plán rozvoja (road map) na najbližšie mesiace a roky, s ktorým investora bezpečne ohúrite.
- S tým úzko súvisí aj jasná predstava o tom, akú veľkú investíciu budete na splnenie týchto cieľov potrebovať. A samozrejme podiel, ktorého ste ochotný sa vzdať v prospech investora.
- Žiadny investor samozrejme nemine svoje peniaze na niečo, čo mu v budúcnosti neprinesie ešte viac peňazí. Musíte teda vedieť, akým spôsobom chcete svoj produkt speňažiť. Tiež treba čo najpresnejšie, na základe reálnych informácií, odhadnúť návratnosť investície.
- Ako bohužiaľ všade, aj tu sú dôležité kontakty. Oveľa skôr Vás vypočuje niekto, kto minimálne vie o Vašej existencii. Ešte lepšie ak aj pozná Vašu prácu. Vždy sa pokúste k investorovi dopracovať aspoň cez vašich spoločných známych. Sme malá krajina a tak prakticky každý cez niekoho pozná každého.
- (Bohužiaľ) budete potrebovať aj právnika. Dobrého. Inak sa môže stať, že o svoj produkt prídete.
- A nemenej dôležitá je aj vzájomná chémia medzi Vami a investorom. On bude chcieť, pochopiteľne, smerovanie projektu ovplyvňovať. To nie je samozrejme zlé – keďže má viac peňazí ako Vy, zrejme už vie, ako ich zarobiť a jeho aktívny prístup môže veci výrazne pômocť. Vy ale tiež nemáte holý zadok. Máte úžasný produkt, o ktorý má investor záujem. Potrebujete sa teda navzájom. Váš vzťah by mal byť teda vyrovnaný. Pravdepodobne vstupujete do dlhodobého záväzku a vaše manželstvo bude mať väčšiu šancu na úspech, ak budete rovnocennými partnermi a nikto z vás sa nebude tváriť, že práve on je führer. V našom prípade sme sa navyše rozhodli, napriek bohužiaľ bežnej praxi, že budeme úprimní a nebudeme nikoho ťahať za nos. Všetko, čo sme prezentovali, bola vždy pravda. A vyplatilo sa nám to.
Poznámka: Marek venoval časť svojej vydarenej prednášky na NDK 2012 aj problémom s investormi. Čoskoro by mala byť online, odporúčam si ju pozrieť. Linku uverejníme hneď ako nám ju organizátori NDK pošlú.
Z histórie
O SuperFaktúre sme začali uvažovať niekedy na jeseň 2010. S reálnym vývojom sa začalo začiatkom roka 2011. Pôvodne to bol iba bočný projekt, ktorému sa čiastočne, popri inej práci, venoval jeden (slovom: 1) developer. Vtedy sme ešte SuperFaktúru volali “Ekonlight” – podľa plánu to mal byť mladší brat (obrezaný o mnohé funkcie) iného nášho ekonomického systému pre stredne veľké firmy “Ekonline”. Cieľová skupina – živnostníci (a malé firmy).
Angel
Po dvoch/troch mesiacoch, sme vymenili malý podiel SuperFaktúry za relatívne malú finančnú injekciu od prvého investora (tzv. angel). Vďaka tomu sa jeden developer začal venovať SuperFaktúre naplno, plus čiastočne striedavo dvaja grafici a jeden teamleader. Tento stav vydržal niekoľko nasledujúcich mesiacov. V apríli 2011 sme spustili verziu pre prihlásených beta testerov, v júni beta v2 verziu. Aj vďaka veľmi cennej pomoci beta testerov sme v júli 2011 ohlásili ostrú prevádzku. Napriek prvému mesiacu zadarmo sa už vtedy našli prví predplatitelia. Výsledky prvého mesiaca si môžete pozrieť tu.
Precitnutie
V nasledujúcom období sme sa tvrdo venovali ďalšiemu vývoju. Finančne sme ho kryli z vkladov spoločníkov a tiež z iných príjmov firmy, teda z práce pre klientov. Postupne ako projekt rástol si vyžadoval stále viac starostlivosti. Exponenciálne rastúci počet klientov si žiadal nové funkcionality a nechceli sme zanedbávať ani support. Na ultra rýchlom a spoľahlivom supporte si zakladáme najviac, považujeme ho pre šírenie dobrého mena za nesmierne dôležitý. Taktiež sme sa rozhodli do projektu zapojiť aj účtovníckeho guru, ktorý pobavene upravuje naše naivné predstavy o fakturácii a fungovaní účtovníctva ;). Celý rozvoj bol tak rýchly, že sme zrazu s prekvapením zistili, že už ďalej nemôžeme finančne SuperFaktúru ťahať sami. Jednoducho nám dcéra prerástla cez hlavu. A asi sme na to prišli dosť neskoro. Veľká chyba! Dostali sme sa tak pod tlak a do nepríjemnej situácie, ktorú sme museli čo najrýchlejšie vyriešiť.
Do úvahy teda prichádzali dve možnosti: buď stopnúť ďalší vývoj a nechať SuperFaktúru v stave, kedy funkčne spĺňala jednoduchú správu faktúr, nákladov a klientov. Ľudia, ktorí sa jej venovali, by museli prejsť na projekty prinášajúce okamžitý zisk. Tým by sme sa vzdali ďalšieho rozvoja (a plány máme parádne) minimálne do doby, kým by SuperFaktúra bola schopná zo svojich príjmov zaplatiť aj svoj vývoj. Keďže pracujeme s minimálnymi maržami, sme doteraz tento stav nedosiahli. Aj napriek stále rastúcemu počtu predplatiteľov. Masívne investujeme do vývoja a marketingu.
Druhá možnosť bola nájsť lead investora. Minimálne za pokus to stálo.
Pokračovanie článku »